Адреса

м. Харків, вул. Добровольців (Молодої Гвардії), 15/17, 4 поверх, каб. 408

Зателефонуйте

+38 050 915 05 38

Напишіть

pptaf87@gmail.com

Вимоги до пандусів за новими ДБН

Вимоги до пандусів за новими ДБН

Вимоги до пандусів за новими ДБН В.2.2-40:2018 «Інклюзивність будівель і споруд»

Забезпечення безбар’єрного доступу до будівель і споруд є важливою складовою інклюзивного середовища. У 2018 році в Україні набрали чинності оновлені будівельні норми ДБН В.2.2-40:2018 «Інклюзивність будівель і споруд». Вони встановлюють сучасні вимоги до доступності, зокрема щодо облаштування пандусів. У цій статті розглянемо основні вимоги до пандусів відповідно до нових норм.

Основні параметри пандусів

1. Ширина пандусу

Згідно з ДБН В.2.2-40:2018, мінімальна ширина пандусу повинна становити 1,2 м. Це дозволяє комфортне пересування людини на інвалідному візку і забезпечує безпеку користувачів. Для місць із великим потоком людей рекомендується збільшувати ширину до 1,8 м.

2. Кут нахилу пандусу

Кут нахилу залежить від довжини:

  • до 0,8 м – 10% (1:10);
  • 0,8–3,0 м – 8% (1:12);
  • понад 3,0 м – 5% (1:20).

Якщо ухил перевищує ці значення, необхідно передбачити альтернативні засоби підйому (наприклад, підйомники чи ліфти). Важливо також уникати занадто крутих схилів, адже це може створити небезпеку для людей з обмеженими можливостями.

3. Довжина пандусу та проміжні майданчики

Максимальна довжина одного прольоту без проміжних майданчиків становить 9 м. Якщо пандус довший, через кожні 6 м необхідно облаштовувати горизонтальні майданчики довжиною не менше 1,5 м. Крім того, на цих майданчиках має бути передбачене місце для розвороту інвалідного візка, особливо у випадках складних архітектурних рішень.

4. Поручні та бортики

Для безпеки користувачів з обох боків пандусу необхідно встановлювати поручні на двох рівнях:

  • на висоті 0,7 м для дітей і людей низького зросту;
  • на висоті 0,9 м – для інших користувачів.

Поручні мають бути безперервними, із заокругленими кінцями, зручними для захоплення. Також обов’язкові бортики висотою не менше 5 см, щоб запобігти випадковому зісковзуванню коліс інвалідного візка. Важливо, щоб поручні були виготовлені з матеріалів, стійких до погодних умов та корозії.

5. Поверхня покриття

Покриття пандусу має бути неслизьким, міцним і водостійким. Рекомендовано використовувати рифлені або шорсткі матеріали, які не допускають ковзання навіть у дощову або зимову погоду. Також слід уникати використання матеріалів, які можуть нагріватися під дією сонячних променів, щоб запобігти травмуванню користувачів.

6. Освітлення та контрастність

Пандуси мають бути добре освітленими у темну пору доби. Краї пандусу та поручні бажано виділяти контрастним кольором, щоб люди з вадами зору могли легко їх розпізнавати. Важливо, щоб освітлення не створювало різких тіней, які можуть ускладнювати орієнтування на місцевості.

7. Захисні елементи

Для додаткової безпеки на початку та в кінці пандусу рекомендується встановлювати тактильні попереджувальні смуги. Вони допомагають людям із порушенням зору визначити межі пандусу. Окрім цього, такі смуги мають відповідати стандартам міжнародної системи Брайля, що значно підвищує рівень доступності.

8. Додаткові вимоги для громадських місць

У громадських місцях необхідно забезпечувати зручний доступ до пандусів, уникаючи перешкод у вигляді паркувальних місць, лавок чи рекламних конструкцій. Також важливо, щоб пандуси відповідали нормам щодо навантажень, оскільки ними можуть користуватися не лише люди з інвалідністю, а й батьки з дитячими візками або літні люди.

Висновок

Оновлені будівельні норми ДБН В.2.2-40:2018 значно покращують доступність будівель та споруд. Дотримання вимог до пандусів сприяє створенню комфортного і безпечного середовища для всіх громадян, включаючи людей з обмеженими можливостями. Виконання цих стандартів не лише відповідає законодавчим нормам, а й допомагає суспільству рухатися до інклюзивності та рівних можливостей для всіх. Завдяки правильному плануванню та якісному виконанню будівельних робіт пандуси можуть стати не лише необхідним функціональним елементом, а й частиною естетичного та гармонійного міського середовища.